Thursday, July 30, 2009

Dakwah Islam Di Eropah

"Fenomena para da'i di dunia Islam saat ini merupakan fenomena yang menggembirakan dan layak mendapat dukungan serta apresiasi," demikian salah satu pernyataan Dr. Lena Larsen, Dekan Pengajian Islam di Universiti Oslo.

Menurut mantan Ketua Majlis Islami Norway ini, para dai tersebut di samping mempunyai bakat dakwah yang cukup baik, mereka juga mempunyai kemampuan untuk mempengaruhi orang. Namun, tambah Larsen, untuk kesuksesan dakwah Islam terutama di Barat, sangat diperlukan sebuah organisasi dakwah Islamiyah skala antarabangsa yang mampu membentuk dan membina da'i-da'i moden yang handal yang mampu melaksanakan dakwahnya di era globalisasi ini.
Di sela-sela Muktamar Islam Antarabangsa yang diadakan Majlis A'la li as-Syu'un al-Islamiyah di Kaherah, wanita yang mempunyai pengalaman lebih daripada 25 tahun ini bercerita banyak kepada Asyarq Awsath tentang lika-liku dakwah dan kisah beliau masuk Islam.

Apakah sebab Anda memeluk Islam?

Saya telah menjadi muslimah lebih daripada 25 tahun. Sebelum ini saya beragama Kristian, waktu itu saya berusia 17 tahun. Saya masuk Islam melalui seorang Muslimah yang saya lihat sedang solat Maghrib. Saya tidak tahu apa-apa tentang solat. "Kamu buat apa?" tanya saya padanya. "Saya solat menyembah Allah," jawabnya. "Apa itu solat? dan kamu beragama apa?" tanya saya kembali. "Saya Muslimah, dan solat adalah kewajipan bagi semua Muslim," jawabnya untuk yang kedua kali. Begitulah, saya meminta penjelasan tentang Islam, solat, dan banyak hal tentang ritual-ritual wajib dalam Islam. Semenjak hari itu, saya banyak baca buku tentang Islam dan belajar melalui beberapa ulama sampai akhirnya Allah memberikan hidayah Islam kepada saya. Alhamdulillah kemudian saya menikah dengan lelaki Muslim dari Jordan, beliau seorang jurutera komputer dan bekerja di Rabithah Islamiyah di Norway.

Apakah reaksi keluarga Anda ketika mengetahui keislaman Anda?

Keluarga tidak ada yang menentang keputusan saya untuk memeluk Islam. Hal ini kerana orang Eropah cenderung menghormati kebebasan termasuk kebebasan beragama. Sehingga tidak mungkin kita temui seorang pun yang mengatakan kepada anak dan isterinya, "ayuh ke gereja atau ayuh beribadah. Ketika saya putuskan untuk menjadi Muslimah, saya tetap tinggal bersama mereka, namun saya menolak beberpa hal prinsip seperti masalah makanan haram. Begitupun sebaliknya mereka keberatan jika saya memakai tudung, hanya saya tetap melakukannya dengan alasan kebebasan dan tidak ada seorang pun yang boleh melanggar kebebasan saya.

Bagaimana cara Anda melayani Agama Anda terutama dalam keadaan yang dihadapi Islam saat ini dari pelbagai berita-berita yang menyesatkan tentang Islam?

Saya telah menyerahkan hidup saya untuk berdakwah kepada Allah. Saya belajar Bahasa Arab agar mampu membaca buku-buku agama berbahasa Arab sehingga saya mendapat pengetahuan yang banyak tentang Islam. Dan Alhamdulilah, saya pernah menjawat jawatan Ketua Majlis Islami di Norway selama dua tahun lebih. Selama menjadi ketua, saya telah berusaha melakukan beberapa perkara untuk perkhidmatan Muslimin Norway. Yang membantu tugas berat saya ini adalah kerana saya asli Norway, saya amat memahami keadaan masyarakat dan budaya Norway. Dan juga mungkin kerana saya adalah satu-satunya wanita dalam sejarah dunia yang menjadi ketua dalam organisasi semacam ini. Kini saya menyibukkan diri kepada pendidikan agama bagi para muslimah di masjid-masjid. Saya juga menterjemah beberapa kitab Islam ke Bahasa Norway, sebagai kesibukan tambahan di sela-sela tugas saya sebagai profesor Pengajian Islam di Universiti Oslo. Yang pasti fokus saya adalah dakwah Islamiyah yang telah saya lakukan sejak awal saya masuk Islam. Wanita dan lelaki menurut saya dalam hal ini sama. Mereka sama dituntut untuk melaksanakan dakwah Islamiyah dengan baik.

Bagaimana pendapat Anda mengenai Fonemena da'i-da'i baru yang tersebar di seluruh dunia Islam. Meraka rata-rata bukanlah di bawah organisasi rasmi di negara mereka, mereka inilah yang disebut "da'i bebas". Fenomena ini telah menjadi polemik di dunia Islam, sebahagian mendukung dan mengapresiasi mereka, namun sebahagian yang lain menentang dengan alasan bahawa mereka bukanlah orang-orang yang terlatih dalam dakwah kepada Allah?

Ya, secara peribadi saya mendukung mereka, kerana ini merupakan fenomena yang bagus. Mereka layak mendapat dukungan. Mereka orang berbakat yang mempunyai kemampuan lebih dalam memahami apa yang diperlukan orang, kerana mereka mampu menyentuh konteks masyarakat secara khusus, terutama sasaran dakwah mereka para pemuda dan memberikan pengetahuan Islam yang benar. Namun mereka semestinya tidak masuk kepada masalah perbezaan (khilafiyah) untuk menjaga kesatuan umat Islam. Mereka lebih baik fokus kepada ajaran-ajaran yang baik dari Islam serta keindahannya. Ajaran mulia yang dibawa Islam dan pengaruhnya terhadap kehidupan individu dan sosial. Saat ini kita memang memerlukan da'i moden yang mampu memahami realiti dan mampu mencari penyelesaian daripada masalah hidup yang dihadapi umat Islam dengan metode cemerlang dan menarik.

Daripada pengalaman Anda, apakah yang menjadi masalah paling besar yang dihadapi umat Islam Norway, dan bagaimana Anda menyelesaikannya?

Sebelum itu, perlu saya tekankan di sini bahawa Norway adalah negara maju, dakwah di sana memerlukan da'i-da'i handal dan mempunyai wawasan luas. Sayangnya, kualiti da'i yang ada, khususnya ketika bulan Ramadhan, masih jauh daripada yang kita harapkan. Oleh itu, saya sarankan harus ada peranan organisasi dakwah di dunia Islam yang bertugas membentuk da'i-dai Islam moden yang mampu melaksanakan dakwah di era globalisasi. Dari sinilah, saya meminta para da'i yang disiapkan untuk dakwah di Barat, baik dari dunia Arab atau Islam secara umum, agar memiliki wawasan yang cukup tentang budaya bangsa lain, di samping pengetahuan mereka tentang fikih maqasid (tujuan hukum) dan kemampuan menghubungkannya dengan konteks kekinian serta mampu mengeksplorasi keajaiban-ajaiban ilmiah dalam Alquran dan Sunnah sebagai bukti kebenaran ajaran Islam. Yang terakhir cukup penting mengingat orang Barat lebih memuliakan akal dan ilmu pengetahuan di atas segalanya. Islam adalah agama akal dan ilmu.

Menurut Anda apakah faktor penyebab beberapa media di Eropah cenderung menentang Islam dan bahkan menghina Islam?

Sebagimana yang saya katakan, secara umum, Barat menyucikan kebebasan, ini satu sisi. Dari sisi yang lain, di Barat tidak mengenal norma-norma susila, bahkan dalam Kristian kita juga melihat mereka menghina Isa AlMasih. Jadi norma-norma susila dan etika bagi orang Barat adalah sesuatu yang remeh. Bagi saya, untuk menghadapi penghinaan, kita harus menggunakan dialog yang sihat. Jadi, dunia Islam dituntut untuk melakukan dialog dengan Barat. Kita juga dituntut untuk memberikan informasi yang benar tentang Islam dan menjelaskan hal-hal yang selama ini dianggap ancaman bagi mereka, seperti masalah terorisme dan lain-lain. Sayangnya, banyak orang menyakini bahawa Islam mengajak umatnya kepada radikalisme dan terorisme dan membenci orang-orang di luar Islam serta budaya mereka. Kerana itulah respons mereka terhadap Islam adalah kebencian dan ketakutan. Jadi, yang paling penting adalah agar umat Islam mampu memberikan penjelasan yang benar tentang syariat Islam dan terorisme dalam bingkai dialog yang sihat.

No comments:

Post a Comment