Sunday, October 11, 2009

PERMAINAN DUNIA


Orang kata aku gila.

Gilakah aku jika aku
Tidak pernah
Berbicara tentang dunia yang kotor
Melempar kata- kata kesat
Mempasifkan harta metropolitan.

Tidak pernah
Aku melangkah dengan langkah songsang
Mendongak ke langit hitam
Yang disangka biru
Hinggakan lupa
Tanah bumi dipijak
Yang disangka air.

Tidak pernah aku
Menyanggah satu hakikat
Bermain dengan ombak
Bergelumang dengan pasir
Mendaki lurah curam
Menduga lautan dalam
Tapi sebenarnya cetek.

Merenung senja berlabuh di kaki langit
Aku insaf dunia hanya permainan
Permainan milik orang gila
Orang yang gila mengejar
Mengejar bayang- bayang diri sendiri.

Diri yang tidak mahu kenal
Mengenali hakikat dilahirkan
Lahir sebagai insane atau orang gila
Orang gila yang memiliki dunia.

Dan ini akan berterusan
Selagi tiada siapa yang memberitahunya
Dunia hanyalah pinjaman
Yang dikejar hanyalah beban semata.

No comments:

Post a Comment