Thursday, July 30, 2009

CARA YANG BIJAKSANA DALAM MENASIHATI AHLI MAKSIAT

Pada suatu hari, seorang lelaki telah bertemu Imam Ibrahim Adham lalu mengadu hal : “ wahai wali Allah! Sesungguhnya aku ini suka berbuat maksiat. Apa saja yang aku lakukan pasti berupa perkara yang tidak disukai oleh Allah SWT. Maka tolonglah berikan kepadaku jalan untuk aku selamatkan diri dari terus berbuat maksiat! ”


Beliau pun terus berkata : “ Jika kamu dapat menerima 5 perkara ini dan kamu mampu melaksanakannya, maka sesungguhnya kamu tidak akan berbuat maksiat lagi. ”

Lelaki : “ Apakah 5 perkara itu wahai wali Allah ?

Ibrahim : “ Yang pertama! Sekiranya kamu masih mahu melakukan maksiat maka janganlah kamu makan rezeki Allah SWT walau sesuap pun! ”

Lelaki : “ Bagaimana pula Imam? Apa pula yang hendak aku makan kerana segala apa yang ada di muka bumi ini adalah dari Allah SWT? ”

Ibrahim : “ Wahai saudara, kesimpulannya di sini ialah adakah wajar kamu berbuat maksiat kepada Allah sedangkan dalam masa yang sama kamu memakan rezeki dari- Nya! ”

Lelaki : “ Tidak sewajarnya! Dan bagaimana pula yang kedua? ”

Ibarhim : “ Yang kedua! jika kamu tetap masih mahu berbuat maksiat maka janganlah

Kamu tinggal di atas permukaan bumi- Nya! ”

Lelaki : “ Ini lagi besar! Jadi di mana pula aku nak tinggal? ”

Ibrahim : “ Jadi kesimpulannya, adakah wajar kamu berbuat maksiat kepada- Nya
Sedangkan kamu dalam masa yang sama tinggal di atas permukaan bumi- Nya! ”

Lelaki : “ Tidak sewajarnya! Dan apa pula yang ketiga? ”

Ibrahim : “ Yang ketiga! Jika kamu masih tetap mahu berbuat maksiat sedangkan kamu memakan rezeki- Nya dan kamu masih tinggal di atas permukaan bumi- Nya, maka hendaklah kamu cari satu tempat yang kamu rasa jika kamu berbuat maksiat, Allah tidak melihat kamu! ”



Lelaki : “ Mana boleh wahai Imam! Segala apa yang berlaku adalah di dalam pengawasan- Nya ”.

Ibrahim : “ Jadi kesimpulannya adakah wajar yang kamu ini memakan segala rezeki- Nya, sesudah itu kamu tinggal di atas permukaan bumi- Nya dan Dia melihat apa yang kamu lakukan tetapi kamu masih tetap mahu berbuat maksiat kepada- Nya? ”

Lelaki : “ Tidak sewajarnya! Dan apa pula yang keempat? ”

Ibrahim : “ Yang keempat! Apabila malaikat maut datang kepadamu untuk mencabut nyawamu, maka katakanlah kepadanya : “ Tanguhkanlah dahulu sehinggalah aku bertaubat nasuha dan supaya aku dapat berbuat soleh kepada Allah SWT! ”

Lelaki : “ Sudah pasti dia tidak akan menerima rayuanku itu! ”

Ibrahim : “ Maka kesimpulannya, jika kamu tidak dapat menghindarkan mati dan kamu tahu bahawa bila dia datang kepadamu yang kamu tidak boleh minta ditangguhkan, maka adakah kamu akan tetap dapat menyelamatkan diri kamu? ”

Lelaki : “ Sudah pasti tidak! Dan apa pula yang kelima? ”

Ibrahim : “ Yang kelima! Apabila malaikat Zabaniah datang untuk mengambilmu di hari kiamat untuk dicampakkan ke dalam api neraka maka jangan kamu ikut kehendaknya! ”

Lelaki : “ Mana boleh aku berbuat demikian. Sudah pasti dia tidak akan membenarkan aku berbuat demikian! ”

Ibrahim : “ Kalau tidak bagaimana caranya untuk kamu selamatkan diri kamu dari api neraka? ”

Lelaki : “ Wahai Imam! Aku sedar, aku sedar bahawa selama ini aku telah banyak berbuat dosa. Sesungguhnya hari ini aku bertaubat nasuha kepada Allah SWT. Dia benar- benar beribadah kepada Allah SWT dan bersungguh- sungguh menjaga dirinya agar jangan lagi terjebak dengan maksiat sehinggalah dia meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment