Thursday, July 30, 2009

TIGA PERKARA YANG BERFAEDAH

Pada suatu hari, Imam Syafie telah menziarahi Imam Ahmad bin Hanbal. Setelah beliau dijamu dengan makan malam, beliaupun masuk ke dalam kamar tetamu yang disediakan. Lantas pada keesokan paginya anak perempuan Imam Ahmad berkata kepada bapanya : “ Wahai ayah! Lelaki itukah yang dikatakan Imam Syafie yang kamu ceritakan dulu? Jawab si ayah : “ Ya! ” Berkata si anak : “ Aku lihat dia itu telah melakukan 3 perkara yang sepatutnya tidak wajar dilakukan oleh orang sepertinya iaitu : Bila diberi makan, dia makan terlalu banyak, dia terus tidur dalam kamar tidak bersembahyang malam pula dan dia bersembahyang Subuh dengan kita tanpa mangambil wudhuk! ”

Lantas Imam Ahmad pun pergi bertanya hal itu kepada Imam Syafie. Disampaikan apa yang telah diperkatakan oleh anak perempuannya. Lalu Imam Syafie pun menjawab: “ Ketahuilah wahai Ahmad! Sesunguhnya aku terlalu banyak makan adalah kerana makanan yang engkau hidangkan adalah halal dan engkau adalah seorang yang pemurah lagi mulia. Jadi makanan yang diberikan oleh orang yang pemurah adalah penawar bagi penyakit dan makanan yang diberikan oleh orang yang bakhil adalah racun.

Jadi sebenarnya aku terlalu banyak makan bukanlah untuk kenyang, akan tetapi untuku menyembuhkan penyakit- penyakitku dan mengapa aku tidak bersembahyang malam ialah kerana bilamana aku membaringkan badan, ketika aku mahu memejamkan mata seakan- akan Allah SWT bukakan pandanganku hingga aku dapat membaca al- Quran dan Hadith. Kemudian dengan itu Alhamdulillah, aku telah dapat menyelesaikan sebanyak 72 masalah syariat Islam yang ianya bakal memberi manfaat buat sekalian umat Islam. Maka oleh sebab itulah aku tidak sempat bersembahyang malam kerana aku sibuk dengan urusan tersebut dan mengapa aku bersembahyang Subuh tanpa berwuhuk ialah kerana aku tidak tidur malam tadi. Mataku tidak dapat untuk dilelapkan, maka oleh sebab itu aku tidak perlu berwudhuk. Jadi aku bersembahyang subuh bersama kamu dengan wudhuk

No comments:

Post a Comment