Wednesday, July 29, 2009

H1N1 mengancam dunia

H1N1 mengancam dunia



Islam menganggap babi sebagai haiwan kotor. Itu feqahnya. Menurut ahli-ahli sejarah, antropologi dan arkeologi, mereka mengesyaki bahawa pada zaman dahulu telah berlaku wabak besar yang berbahaya berpunca daripada babi di kawasan Timur Tengah hingga menyebabkan dikenakan peraturan supaya menjauhi babi.

Sama ada sesuatu penyakit itu puncanya daripada babi atau haiwan lain, Islam mempunyai prinsip tegas dalam soal kebersihan dan kemudharatan terhadap sesuatu wabak. Bagi Islam, kebersihan adalah utama supaya manusia itu hbuikan saja sihat tetapi bebas daripada keburukan kotor lebih-lebih dalam kehidupan beribadat. Dalam Islam pula, keseluruhan kehidupan itu adalah ibadat, dan sudah tentu ia menuntut kebersihan sepanjang masa.

Maka wabak H1N1 (selesema babi) yang melanda sekarang mesti dilihat dari sudut agama. ia mengamcam semua negara dan manusia lebih-lebih lagi pada zaman sekarang yang bersifat global dengan adanya pengangkutan sejagat melalui laluan udara yang cepat, pantas dan melibatkan ramai orang. Walaupun selesama babi ini namanya dikaitkan dengan babi, tetapi ia berkaitan dengan campuran asal kuman daripada burung dan manusia sendiri.

Justeru, apabila disebut babi, memang mudah bagi umat Islam hendak menyalahkan haiwan itu kerana tradisi Islam adalah menganggap ia sebagai haiwan yang kotor. Tetapi apa yang kotor bukan saja babi. Islam hanya meletakkan prinsip bahawa manusia sebagai seorang insan yang bersih mesti menjauhkan diri daripada kekotoran.

Maka oleh kerana babi itu haiwan kotor, maka ia dikeji. Tetapi jika terdapat haiwan-haiwan lain yang kotor seperti ayam, maka mereka juga patut dihapuskan dan dijauhi. Umpamanya, apabila berlaku selsesema burung. Maka menjauhkan diri daripada babi sememangnya sebahagian daripada arahan agama, tetapi prinsip Islam terhadap benda-benda yang kotor dan memudharatkan juga diambil kira.

Malah manusia juga, jika mereka sendiri kotor, maka itu sudah melanggar prinsip islam. Keana mudaratnya adalah jelas. Dalam hal ini, jika seseorang tidak mendalami ilmu, bagaimana manusia hendak mengetahui yang mana kotor dan apa yang dibolehkan.

Maka prinsip Islam yang menggalakkan usaha menuntut ilmu perlu diambil kira dalam menentukan yang mana dilarang, dan mana satu dibolehkan. Bukan saja ilmu fiqh yang menghuraikan mengenai babi dan kewjaran manusia menjauhkannya. Ia bukan soal Islam dan biukan Islam semata-mata. Sememangnya orang Islam tidak boleh menghalang kaum lain mengamalkan kebiasaan mereka kerana mereka tidak perlu patuh pada kehendak Islam.

Tetapi dari segi prinsip kebersihan, ajaran Islam bukan saja untuk orang islam tetapi semua manusia. Sebarang wabak dan jangkitan tiodak mengirea seseorang itu beragama Islam ataupun tidak. Justeru apabila berdepan dengan wabak babi, maka arahan supaya dimusnahkan babi yang terlibat wajar dipatuhi. Bukan saja di kalangan umat Islam tetapi sesiapa saja kerana ia akan akhirnya membabitkan semua manusia.

Dengan ilmu yang ada dan penggunaannya, seseorang akan dapat memahami dan mematuhi prinsip yang diajarkan oleh Islam. Tetapi pencarian ilmu tentang perkara ini tidak terhenti setakat di situ. Ia harus dikaitkan juga dengan ilmu mengenai kuman, perubatan, haiwan dan pelbagai perkara dengan sains. Tentunya ia merupakan tuntutan agama. Pada zaman ini kemajuan ilmu banyak berada di dunia Barat, maka ia merupkan cabaran kepada umat islam untuk membuktikan bahawa Islam berpegang prinsip kepada usaha meningkatkan ilmu.

Tetapi ilmu pula bukan saja soal mempelajarinya, atau membaca untuk menimba pengetahuan. lebih daripada itu ialah usaha penyelidikan. Apabila disebut dengan penyelidikan, maka akan dikaitkan dengan universiti dan kajian akademik. Tetapi itu adalah satu aspek. Juga pentiung ialah ilmu yang muncul di tengah-tengah masyarakat atas usaha dan minat individu-individu dalam apa jua bidang.

Maka sesiapa pun boleh membuat kajian dan penyelidikan mengikut tahap masing-masing untuk meningkatkan ilmu pengetahuan. Jika masyarakat menyelidik ini berleluasa maka ia akan merupakan manifestasi ajaran Islam sendiri. Baghdad dan Kordoba pada zaman Khalifah adalah masyarakat ilmu. Bukan saja mereka berbahasa, membaca dan berpolemik, tetapi mereka melakukan penyelidikan dalam pelbagai ilmu yang diminati, iaitu mengikut cara mereka pada zaman itu.

maka dunia Islam mesti kembali kepada semangat itu. Sememangnya pada keseluruhan umat Islam ini miskin dan ketinggalan, ditambah pula dengan kejahilan yang berleluasa, tetapi itu tidak bermkmakna masyarakat berilmu tidak boleh muncul. Ia hakikatnya adalah berbentuk sikap ilmu. Malaysia adalah antara sebilangan negara Islam yang menyediakan banyak peluang pendidikan.

Terdapat banyak universiti bagi membolehkan ahli akademik membuat kajian untuk apa saja serta disediakan kemudahan serta galakan supaya lebih banyak hasil kajian dapat dinikmati oleh masyarakat. Namun perkara ini masih belum tercapai. Ini kerana sikap menyelidik tidak bergantung kepada bangunan dan kemudahan universiti semata-mata.

Penyelidikan boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk. Tinjauan umpamanya atau eksperimen di belakang rumah. Tetapi kalau orang Islam tinggal di rumah-rumah kecil seperti apartmen dan teres, apa penyelidikan yang mereka boleh lakukan? Tetapi semua orang islam wajar melakukan apa yang termampu olehnya. Tidak semua orang mampu untuk berfikir secara mendalam mengenai sesuatu perkara.

Namun begitu, bagi mereka yang mampu, hidup mereka tidak wajar dipersia-siakan dengan perkara-perkara remeh dan membuang masa. Umpamanya, apabila berlaku wabak selesema babi ini, anggota masyarakat Islam sekurang-kurangnya mengambil berat dengan mengikut perkembangan penyakit ini. Mereka wajar berusaha memahami apa yang diutarakan oleh para pakar.

Ini yang dikatakan masyarakat berilmu. Mengikut perkembangan isu-isu semasa dan membuat penilaian daruipada maklumat yang dioperoleh. Bukan saja soal penyakit tetapi apa saja yang ada di muka bumi. Jika umat Islam tidak mengambil sikap prihatin dan mengambil tahu, akhirnya ilmu dan pengetahuan terkumpul di negara-negara bukan Islam dan orang islam tidak member sebarang sumbangan terhadap kemaslahatan dunia.

Dalam al-Quran, sentiasa dihujahkan dan diajak supaya manusia itu berfikir. Ia merupakan mesej asas al-Quran. daripada berfikir yang jkuga berkaitan dengan mengambil tahu mengenai ilmu pengetahuan dan melakukan penyelidikan, barulah orang Islam berupaya untuk meningkatkan ketakwaannya. Menjadi orang Islam yang penuh bermakna, hubungan baik dengan Allah s.w.t di samping menyumbang kepada kemajuan dan kemaslahatan manusia sejagat.

No comments:

Post a Comment